FEUILLES MORTES

10805458_403514126463296_1292450184_n
INTIEME ANALOGE FOTOGRAFIE DOOR MICHAEL VAEREWIJCK
Wanneer ik een tijdje geleden de expositie Fractal Horizons van Jasper Léonard bezocht, maakte ik kennis met Michel Vaerewijck. Michel is eigenaar van kunstgalerij C41 Exposure en sinds lange jaren verwoed fotograaf. Hij vertelde me toen al over de volgende expositie die in C41 voorgesteld zou worden, namelijk één van hemzelf.

“Ik ga op zoek naar eerlijkheid en authenticiteit, zowel in het werk als in de gebruikte technieken. De nadruk ligt op het analoge, wat ik graag levende fotografie noem. Het gaat tegen de stroom en tijdsgeest in, maar alleen door tegen de stroom in te zwemmen, komt men bij de bron.”

Feuilles Mortes is een expositie over Michel Vaerewijcks werk van de afgelopen twintig jaar. Hoewel Michel de kunst van digitale fotografie volledig beheerst, kiest hij er toch telkens voor om met zijn analoge fotocamera aan de slag te gaan. Hij houdt van het toeval dat de analoge methode met zich meebrengt, maar ook de kwaliteit en het unieke karakter van de “trage” fotografie spelen een grote rol. De beelden die bij de tentoonstelling uitblinken zijn diegene vervaardigd volgens het collodium procédé. Dit is een oude techniek waarbij de glas- of metaalplaat lichtgevoelig gemaakt wordt met een laagje collodium en zilvernitraat om vervolgens, terwijl ze nog nat is, blootgesteld te worden aan licht en ultraviolet (zie filmpje met uitleg hier). De techniek dateert van 1850 en is ronduit fascinerend. Behalve de collodium collectie worden ook andere analoge foto’s van Michel tentoongesteld, allemaal met intimiteit als onderwerp.
IMG_0418
Intimiteit heeft altijd een grote rol gespeeld bij Michels werk en loopt als een rode draad doorheen zijn oeuvre. De intieme momenten die de fotograaf in beeld brengt raken je tot diep in je ziel. De broze, fragiele en tedere beelden wakkeren twijfels en passies aan die ergens in ons onderbewustzijn verscholen zitten. Zijn personages worden ontbloot en in hun pure vorm weergegeven. Toch voel je je geen indringer wanneer je naar de kunstwerken kijkt en in dat opzet is de fotograaf goed geslaagd.

“Intimiteit is een verbinding in de kwetsbaarheid.”

Volgens Michel zijn foto’s ankerpunten in onze persoonlijke geschiedenis. Vandaag de dag nemen we duizenden kiekjes met onze mobiele telefoons, tablets en camera’s, maar nadien doen we er niets meer mee. We printen ze niet af en we hebben geen foto-albums meer. Toch is dit heel belangrijk. We zijn namelijk meer succesvol in het leven als we foto’s van onszelf, onze ouders en onze voorouders hebben. Dankzij deze afbeeldingen weten we vanwaar we komen, hoe sterk we zijn en waarheen we willen. Hierdoor stijgen onze overlevingskansen en daarmee ook ons geluk. (Dit is wetenschappelijk bewezen, no kidding!)
IMG_0423
Een bonus bovenop de tentoonstelling is de mooie tekening van een tulp die de vitrine van C41 siert. Deze heeft landschapsarchitect Ronald van der Hilst eind oktober gemaakt voor Michel in het kader van The Big Draw in Antwerpen. Meer dan 100 kunstenaars hebben zich toen uitgeleefd op de etalages en zo is in de binnenstad de wandelroute The Big Window Walk ontstaan.
Feuilles Mortes loopt nog tot 07/02/15 in galerij C41 Exposure in Antwerpen. Je kan de expositie bezoeken op zaterdagen van 14u00 tot 18u00. Michel is altijd aanwezig voor toelichting op de expositie.
Kronenburgstraat 41C, 2000 Antwerpen
10805458_403514126463296_1292450184_nIMG_0421IMG_0425IMG_0427
In eerste instantie begreep ik de collodium techniek niet goed, maar aan de hand van Michels uitleg en een aantal online filmpjes werd het steeds duidelijker. Één van de filmpjes vind je hier en is zeker de moeite te bekijken.
© foto’s: Michel Vaerewijck en CLO CLO

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *